Cum tratam natural virozele

*Iarna este sezonul virozelor. *In jurul nostru avem persoane care stranuta sau tusesc constant si noi trebuie sa facem slalon printre virusi.

Contrar opiniei majoritare, iarna suntem mai bolnavi nu pentru ca este mai frig, ci mai ales pentru ca mancam mai putine alimente „vii”, neprocesate.
Imbolnavirea vine din interior, si nu din exterior, de la „curent” sau de colega de birou. Intarirea sistemului imunitar nu se va intampla intr-o zi sau intr-o saptamana, dupa o doza de echinaceea de la cutie. Ca sa prevenim imbolnavirile trebuie sa mancam constant sanatos – legumele si fructele crude sa fie parte din alimentatia noastra zilnica -, sa dormim suficient, sa ne hidratam corect, cu apa de calitate, sa facem miscare in aer liber, de cate ori se poate, sau la sala (chiar si atunci cand simtim ca „ne ia raceala”), sa incercam sa reducem nivelul stresului din viata noastra – si sportul ne ajuta mult si in acest sens-, si sa fim inconjurati de oameni care ne sunt dragi, carora se le dam si de la care sa primim dragoste.

Totusi, daca ne-am imbolnavit, ce ar trebui sa facem?

In primul rand sa ne inganduim, macar o zi, sa fim bolnavi – adica sa ne odihnim la pat si sa dormim cat mai mult. Stiu ca este greu de facut acest lucru cand suntem foarte prinsi cu job-ul si alte responsabilitati. Totusi, acest mic „lux” ne va scurta perioada in care se simtim rau cu cateva zile importante. Uneori, corpul ne impune el pur si simplu acest fapt. Nu putem face nimic altceva decat sa stam in pat. Si atunci noi ne incapatam si luam antiinflamatorii, care ne pun pe picioare, in aparenta, dar care introduc toxine in organism – deci dau de lucru si mai mult organismului obosit si preocupat cu eliminarea virusului activ – si ne prelungim, astfel, starea de rau cu cateva zile bune.

Febra este, de asemenea, prietena noastra. Atunci cand creste temperatura corpului creste, enzimele noastre lucreaza mai puternic pentru a elimina intrusul – febra este, daca vrem, maniera in care organismul e anuntat ca exista o alerta in organism. Asa ca suportati cat puteti de mult febra, fara a lua antitermice. Macar pana la 38,5 grade C.

Ok, dar ce ar trebui sa mancam si sa nu mancam? Pe toata durata bolii ar trebui sa evitam mancarea care provoaca inflamatii si care se digera greu. Acestea alimente inflamatorii sunt cele care contin zaharuri adaugate, cereale rafinate, carne, lactate. Aceastea au nevoie de cantitati mari de energie pentru a fi metabolizate – mai ales proteina animala – si elibereaza in corp cantitati importante de radicali liberi prin arderea lor. (Nu mai mentionez alcoolul sau tutunul pentru ca presupunem ca macar atunci cand suntem bolnavi le excludem din viata noastra).

Hidratare – Fructe si legume

In primele zile ale bolii este important sa alegem acele alimente care ne vor sprijini procesul de curatare si de eliminare – exprimat prin mucozitati, transpiratie si tuse – , adica alimente care au un continut bogat de apa, sunt usor de digerat, sunt proaspete, curate, chiar bio, daca se poate, contin nutrienti si enzime care ajuta organismul in lupta cu virusii.
Fructele si legumele se potrivesc cel mai bine descrierii de mai sus. O cura de sucuri pentru o zi sau doua este foarte binevenita, pentru ca energia necesara digerarii lor este minima, iar aportul de nutrienti este maxim – nutrientii din sucuri sunt mult mai biodisponibili organismului decat fructele si legumele integrale. Sunt de preferat alimentele bogate in vitamina C si zinc, cum ar fi rodia, catina, lamaile, fructele de padure si mai ales afinele si merisoarele.Peste fiecare suc proaspat adaugati ghimbir si miere de manuka sau de mana – sunt minunate pentru organismul nostru, atat cand suntem bolnavi, cat si pentru a preveni imbolnavirea. Completam hidratarea cu ceaiuri de ghimbir, de busuioc sau pur si simplu cu vestitul „hapciu” de la Fares si in 2 zile ne vom simti mult mai bine.
Daca avem ca simptome si voma si diaree, atunci vom apela la apa de la nuca de cocos, care este foarte eficienta pentru refacerea rezervelor de fluide corporale, datorita inaltului nivel de electroliti. Acest lucru o mai face si principal remediu pentru a preveni deshidratarea.
Dupa aceasta cura intensa de fructe si legume, punem introduce si alte alimente. De exemplu, supa de legume si carne sau peste, de preferinta facuta din oase, pe care dupa fierbere sa le inlaturam. Aceasta aduce un mare aport cu nutrienti, minerale, colagen si proteine.
De asemenea, urmarim ca zilnic sa consumam alimente care ne dau pre- si probiotice. Acestea sunt importante in prevenirea bolilor, fiind vitale pentru sanatatea intestinelor, o conditie de baza pentru un sistem imunitar puternic. Prebioticele hranesc bacteriile bune, in timp de probioticele, adica bacteriile, ajuta la o recuperare mai rapida atunci cand te imbolnavesti.
Prebioticele includ alimente precum sparanghel, usturoi, ceapa si gulii, precum si citrice, kiwi, fructe de padure, mere si banane. Cartofii, quinoa si fasolea sunt si ele surse bune, la fel ca semintele de in si chia, care furnizeaza si acizi grasi esentiali.
Printre produsele intregi care constituie surse foarte bune de probiotice se afla si kombucha sau chefirul organic, care au culturi vii, organice, legume fermentate precum muraturile, varza murata, sosul de soia si mustul.
Daca raciti des s-ar putea sa fie de vina si o carenta de vitamina D, vitamina soarelui, mai ales iarna, cand ni se epuizeaza stocurile facute peste vara. Alte surse de vitamina D, in afara de cea optima, lumina solara, ar mai fi pestele (tonul, somonul de captura, de preferinta, din ape necontaminate, sardina, macroul, hering, tipar), uleiul de peste, oul intreg, ciupercile, soia. Daca va faceti analizele trebuie sa testati forma ei de depozit, 25 – vitamina D sau calcidiol. Desi nu sunt un sustinator al suplimentelor, pe parcurul iernii iau ratia minima de supliment de vitamina D, care are un rol fooarte important in sustinerea sistemului imunitar.

E important ca dupa ce ne insanatosim sa nu uitam ca o alimentatie nesanatoasa si lipsa de miscare distrug capacitatea de reactie a sistemului nostru imunitar atunci cand trebuie sa infrunte invazia microbilor. Si cum ziceam si la inceput, nu se pot face minuni intr-o saptamana, chiar daca atunci luam cele mai laudate suplimente de pe piata.

Autor: Claudia B.                                                                                                                                                                          Sursa foto:brasovultau.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *