30 IANUARIE – ZIUA INTERNAŢIONALĂ A NONVIOLENŢEI ÎN ŞCOLI

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila a demarat, odată cu începutul celui  de-al doilea semestru al anului şcolar 2019-2020 o serie de activităţi menite să contribuie la creşterea gradului de siguranţă în unităţile de învăţământ din judeţul Brăila.

Astfel, la nivelul Serviciului de Ordine Publică din cadrul instituţiei, a fost elaborat un plan de măsuri pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţul Brăila, măsuri ce sunt deja aplicate de poliţişti, cu sprijinul jandarmilor şi al poliţiştilor locali.

În această săptămână, în contextul Zilei Internaţionale a Nonviolenţei în Şcoli, poliţiştii şi jandarmii au desfăşurat activităţi de informare cu privire la cauzele apariţiei conduitelor deviante şi la efectele acestora în plan şcolar şi social.

Prezenţi în şcoli generale şi licee din municipiul Brăila, reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila – Compartimentul Analiza şi Prevenirea Criminalităţii şi Biroul Proximitate – şi cei ai Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Brăila –  Compartimentul de Prevenire şi Combatere a Faptelor Antisociale – şi-au unit eforturile în demersurile de conştientizare a minorilor cu privire la consecinţele actelor de violenţă şi de promovare a modalităţilor nonviolente de rezolvare a eventualelor conflicte.

Poliţiştii au abordat în mod diferit întâlnirile cu elevii, informaţiile transmise fiind adaptate  nivelului de înţelegere specific fiecărei categorii de vârstă şi riscurilor la care minorii sunt expuşi datorită particularităţilor psihocomportamentale specifice.

În prima parte a întâlnirilor, oamenii legii au aplicat elevilor scurte teste cu întrebări pentru a verifica nivelul de cunoştinţe al acestora în materie de răspundere penală, participaţie la săvârşirea unei infracţiuni, legitimă apărare.

Pornind de la răspunsurile elevilor, poliţiştii şi jandarmii au discutat în cadrul întâlnirii despre noţiunile de infracţiune, contravenţie, răspundere penală, factorii favorizanţi ai implicării minorilor în săvârşirea de fapte ilegale, principalele infracţiuni comise de minori în mediul şcolar, măsurile educative aplicabile minorilor care săvârşesc infracţiuni, modalităţi de rezolvare a conflictelor cu alţi elevi, instituţiile la care minorii pot apela dacă au fost victime ale abuzurilor sau ale altor fapte ilegale.

Mesajul pe care oamenii legii au dorit să-l transmită elevilor, a fost acela că, prin manifestări de violenţă fizică, verbală sau chiar psihică îndreptate asupra colegilor sau profesorilor nu vor obţine respectul şi admiraţia celorlalţi, ci dimpotrivă, riscă sancţiuni care le-ar putea afecta viitorul.

Poliţiştii i-au antrenat pe copii în identificarea formelor de manifestare a violenţei în şcoli, le-au explicat în ce categorie de încălcări ale legii se încadrează acestea şi le-au explicat că urmările pot fi foarte grave, atât pentru victimă, cât şi pentru agresor.

De asemenea, oamenii legii au insistat asupra importanţei rezolvării pe cale amiabilă a eventualelor conflicte apărute în mediul şcolar şi i-au sfătuit pe elevi să nu încerce să îşi rezolve singuri problemele, ci să ceară sprijinul unui adult, fie el părinte, profesor, psiholog, poliţist sau jandarm.

În cadrul întâlnirilor, elevii au înţeles faptul că, printre factorii favorizanţi ai comportamentului violent al minorilor se află influenţa anturajului, consumul de alcool sau droguri ilegale, precum şi dependenţa de internet şi că nu este recomandat să se alăture unor grupuri cu preocupări care contravin legilor, să se lase atraşi către consumul de substanţe psihoactive şi să se implice în activităţi sportive sau cultural-artistice, ca alternativă la utilizarea excesivă a calculatorului.

Pentru susţinerea mesajului preventiv, elevilor le-au fost prezentate filme/spoturi cu conţinut adaptat temei abordate şi le-au fost distribuite pliante cu informaţiile prezentate la întâlniri.

          Oamenii legii vor continua aceste activităţi, siguranţa elevilor constituind o prioritate asumată la nivel instituţional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *