Au început deniile

Ne aflăm în a cincea săptămână a Postului Mare, când în bisericile ortodoxe se obișnuiește oficierea slujbei deniei Canonului Mare (miercuri) şi a deniei Acatistului Bunei Vestiri (vineri). Astfel ca prin caracterul şi conţinutul lor, deniile sunt unicate în cultul divin ortodox. Cuvântul „denie” vine de la slavonescul „vdenie” şi înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Mai precis, denia este slujba utreniei sau „de dimineaţă” care se săvârşeşte seara, în ajun. Denia se deosebeşte de priveghere, care înseamnă tot slujbă de seară, prin faptul că se referă numai la utrenia săvârşită seara.

Dacă privegherea se săvârşeşte în ajunul sărbă­torilor importante, deniile se săvârşesc numai în două săptămâni din timpul unui an bisericesc şi anume: în săptămâna a cincea şi a şaptea (sau a Patimilor) din Postul Paştelui. Cele două denii din săptămâna a cincea sunt utreniile zilelor de joi şi sâmbătă săvârşite seara, în ajun.

Deniile din săptămâna ultimă a Postului sau Săptămâna Patimilor sunt slujbele la care credincioşii participă, prin tradiţie, în număr foarte mare. Ele se săvârşesc în biserici începând cu seara Floriilor, deci din Duminica a şasea a postului, până vineri seara, inclusiv. Ca şi cele din săptămâna a cincea şi aceste utrenii au elemente specifice care le dau caracter de unicat. Dintre aceste denii, cele mai importante sunt cele de joi şi vineri seara, cunoscute şi sub denu­mirile de denia mică şi denia mare. Cea de joi seara are ca elemente specifice, citirea celor 12 Evanghelii ale patimilor şi scoaterea solemnă a Sfintei Cruci în mijlocul bisericii. Cea de vineri seara se deosebeşte de celelalte denii prin Cantarea Prohodului, în trei stări ca şi prin ritualul înconjurării bisericii cu Sfântul Epitaf (cusătură sau pictură de mare frumuseţe care reprezintă scena punerii în mormânt).

Azi, luni, 26 prilie, de la ora 17.00,

Denia de Luni din Săptămâna Patimilor, care aminteşte de Patriarhul Iosif care a fost vândut de frații săi în Egipt. El este o preinchipuire a lui Hristos, vândut de Iuda. Tot la denia din Lunea Mare se pomenește pilda smochinului neroditor, blestemat de Hristos să se usuce pentru că nu avea rod.

Marti, 27 aprilie,

Denia de Marţi din Săptămâna Patimilor, unde se face pomenirea celor zece fecioare și a candelei de ulei. Cinci fecioare au avut doar candelă fără ulei, iar celelalte cinci au avut și candelă și ulei. Candela fără ulei reprezintă realizarea de șine în totală nepăsare de ceilalți. Candela cu ulei reprezintă evlavia însoțită de milostenie.

Miercuri 28 aprilie

Denia de Miercuri din Săptămâna Patimilor, unde se face pomenirea femeii păcătoase care a spălat cu lacrimi și a uns cu mir picioarele Mântuitorului, înainte de Patima Sa, ca simbol al pocăinței și îndreptării omului păcătos. Tot Miercuri este și ziua în care Iuda L-a vândut pe Hristos fariserilor, pe treizeci de arginți.

Joi, 29 aprilie

Denia celor 12 EvangheliiDenia de Joi din Săptămâna Patimilor sau Joia Patimilor este închinată amintirii a patru evenimente deosebite din viață Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, ca pildă de smerenie, Cina cea de Taină la care Mântuitorul a instituit Taină Sfintei Euharistii, rugăciunea arhierească și începutul patimilor prin vinderea Domnului. La denia de joi seară se citesc cele 12 Evanghelii  și se scoate Sfânta Cruce în naosul bisericilor.

Vineri 30 aprilie

Denia Prohodului Domnului. La Denia din Vinerea Patimilor, care mai este numită şi Vinerea Mare, se face pomenirea sfintelor, înfricoșătoarelor și mântuitoarelor Patimi ale Mântuitorului și mărturisirea tâlharului celui recunoscător care a dobândit Raiul.

În Vinerea Patimilor, care mai este numită şi Vinerea Mare, credincioşii ţin post negru şi vin la biserică cu flori şi lumânări, pregătiţi pentru cântarea prohodului.

Potrivit tradiţiei creştine, credincioşii se închină şi trec pe sub masă, adică pe sub „mormântul Domnului” şi lasă flori la crucea Mântuitorului.

După apusul soarelui, preoţii îmbrăcaţi în negru, în semn de doliu şi cu lumânări în mână, dau startul cântării Prohodului Domnului. La rândul lor, credincioşii ţin aprinsă o lumânare şi cântă strofele prohodului alături de preoţii şi cântăreţii de la strană.

Sambata, 1 mai

23:30- Vecernie

24:00- Învierea Domnului, Slujba Învierii, Canonul Învierii şi Sfânta Liturghie a Sf Ioan Gură de Aur

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *